Ik denk niet dat de bibliotheek over 15 jaar er heel veel anders uit zal zien dan nu. Natuurlijk is het zaak om bij te blijven van alles wat voor ons en onze klanten interessant zal zijn. En misschien moeten we onze diensten daarop aan passen. Maar ik zie de bibliotheek dan nog steeds een plek waar mensen komen in de eerste plaats om boeken te lenen voor hun ontspanning. Het collectioneren zal daarom nog steeds een belangrijke plaats innemen. Al die nieuwe snufjes als e-books, daisy-roms en luisterboeken, zijn leuk en daar zal ook best vraag naar zijn. Maar de doorsnee klant zal liever een boek in zijn handen willen hebben! Neemt niet weg dat de bibliothecarissen op de hoogte moeten blijven van alles wat voor de bibliotheek interessant zou kunnen zijn.
Wel vind ik dat wat informatieverstrekking wij misschien een andere weg in moeten slaan. We moeten meer werken naar "informatie op maat". De klant vraagt om info, die wij kunnen leveren binnen een x aantal dagen. Dit vereist kennis van zoekstrategieën en kennis van hoe het te vinden op het web! Maar misschien is dit helemaal niet nodig en is onze klant prima in staat om zelf zijn weg te vinden op het web. Ook aanwinstenlijsten kunnen op maat geleverd worden aan een klant (rss). Samenwerken met scholen om studenten onderwijs te geven in de mogelijkheden op het web, is een (nieuwe) taak voor de bibliotheek.
We moeten gebruik (blijven) maken van ieders kwaliteiten. We hebben nu middelen ontdekt die daarbij kunnen helpen. Wat is de kennis van elke bibliothecaris? Zet het in een wiki of een blog!
zondag 4 oktober 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Het doel van dit leerprogramma was inderdaad een ontdekkingstocht. De ontwikkeling gaat door en we zullen de klant moeten blijven volgen en helpen in z'n speurtocht naar informatie.
BeantwoordenVerwijderen